Vanaf 1 juli 2026 betaalt elke vrachtwagen in Nederland per gereden kilometer op snelwegen (A-wegen) en een aantal provinciale wegen (de zogenaamde N-wegen). De zogeheten vrachtwagenheffing moet ervoor zorgen dat het wegvervoer verder verduurzaamt. De heffing geldt voor alle vrachtwagens boven de 3,5 ton — dus óók voor buitenlandse kentekens. Nederland sluit hiermee aan bij landen als Duitsland (Maut) en België (tolheffing), waar een vergelijkbaar systeem al jaren bestaat.

Hoe werkt het precies?
De hoogte van de heffing hangt af van drie factoren:
1. De Euro-emissieklasse van de vrachtwagen (Euro VI is het schoonst);
2. De VECTO-waarde: de berekende CO₂-uitstoot van de combinatie trekker + oplegger;
3. Het gewichtstype (trekker-oplegger, bakwagen, et cetera).
Hoe zwaarder en minder zuinig de truck, hoe hoger de kilometerprijs.
Wat betekent dit concreet?
Bij Hoekstra rijden we voor 95 % met moderne Euro 6-wagens — en twee elektrische wagens, een sterke uitgangspositie dus. Toch gaat de invoering van de vrachtwagenheffing flink in de papieren lopen.
We rekenen gemiddeld met de volgende tarieven:
• Trekker-oplegger: € 0,201 per kilometer
• Bakwagen 7 laadmeter: € 0,182 per kilometer
Rekenvoorbeeld
Een gemiddelde truck rijdt zo’n 100.000 kilometer per jaar, waarvan grofweg 80.000 kilometer over snelwegen (waar de heffing geldt).
• Voor een trekker-oplegger betekent dat: 80.000 × € 0,201 = € 16.080 per jaar.
• Voor een bakwagen komt dat neer op: 80.000 × € 0,182 = € 14.560 per jaar.
Deze bedragen komen dus bovenop de bestaande transportkosten. Hiertegenover staat dat de motorrijtuigenbelasting en Eurovignet lager is maar dat staat niet in verhouding tot deze kostenstijgingen.
Slim plannen wordt nóg belangrijker
De nieuwe heffing vraagt niet alleen financiële aanpassing, maar ook slim plannen. Soms is het de moeite waard om binnendoor te rijden, soms juist niet.
Een voorbeeld: een rit vanuit de Noordoostpolder naar Sneek via de A6 en A7 (via Joure, de reguliere aanbevolen route) is ongeveer 25 kilometer langer dan binnendoor via Follega. Dat is op één dag (heen en terug) 50 kilometer extra. Stel dat al onze wagens die route via de snelweg zouden nemen, dan kost dat ons bedrijf op jaarbasis ruim € 162.000 aan extra vrachtwagenheffing.
Maar er is altijd een afweging: binnendoor rijden betekent ook meer bruggen, dorpen en lagere snelheid. En tijd kost óók geld.
Wat doet Hoekstra?
Wij blijven investeren in een duurzaam en efficiënt wagenpark.
• Al onze trucks voldoen aan Euro 6-normen.
• De komende jaren elektrificeren we stap voor stap delen van onze vloot.
We blijven kritisch kijken naar routeplanning, beladingsgraad en rijgedrag. De heffing verandert de spelregels, maar niet onze mentaliteit: bij Hoekstra zoeken we altijd naar de slimste, schoonste en meest betrouwbare manier om uw goederen te vervoeren. We zijn samen met twee IT-leveranciers en onze eigen planners en IT-ers een project gestart om met datascience te kijken hoe we nog slimmer kunnen plannen om lege kilometers te besparen.
Tot slot
De vrachtwagenheffing is helaas onvermijdelijk – maar transparantie is voor ons vanzelfsprekend. U mag erop rekenen dat we open zijn over de effecten op de transporttarieven. We zullen al onze klanten in het tweede kwartaal informeren over de effecten op het transporttarief. Daarnaast blijven we investeren in oplossingen die goed zijn voor mens, milieu én portemonnee.