"Duurzaam omdat het kan, niet omdat het moet.."

"Duurzaam omdat het kan, niet omdat het moet.."

Als familiebedrijf denken wij veel na over wat we nalaten voor de volgende generatie. Onze ambitie gaat verder dan een gezond bedrijf. Wij streven ernaar een goede voorouder te zijn in de breedste zin van het woord. Dus zorgen we goed voor ons bedrijf, onze medewerkers en onze planeet.

HVO100: 90% minder uitstoot

Sinds oktober 2021 rijden al onze vrachtwagens op HVO100. Dat is een biobrandstof die wordt gemaakt van gerecycled frituurvet. Zo reduceren wij onze CO2 uitstoot met maar liefst 90% ten opzichte van gewone diesel. Zo dragen wij bij aan een betere planeet. HVO100 is duurder dan gewone diesel, maar wij berekenen deze opslag niet door aan onze klanten.

Duurzame producten duurzaam vervoeren

Steeds vaker kiezen bedrijven voor duurzame producten ook voor duurzaam vervoer. Als het gaat om kwetsbare goederen komen ze veelal uit bij Hoekstra. Zo vervoeren we onder andere zonnepanelen en warmtepompen, maar ook refurbished meubelen.

Duurzaam rijgedrag

Naast het rijden op duurzame brandstof werken we ook actief aan een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Door slimme routes, maar ook door een chauffeursdashboard. Daarop ziet elke chauffeur zijn eigen brandstofverbruik, vergeleken met onze andere chauffeurs. En geven we iedereen aanwijzingen hoe hij of zij het verbruik nog verder kan verlagen. Door eerder van het gas te gaan bij stoplichten, minder snel op te trekken, of eerder op te schakelen bijvoorbeeld. Allemaal op maat.

Verplichte rapportage CO2

In de nabije toekomst moeten de meeste bedrijven inzichtelijk hebben en rapporteren wat hun CO2 uitstoot is. Door te kiezen voor Hoekstra kunnen we deze rapportage voor het transport eenvoudig aanleveren. Zo voldoen onze klanten nu al aan deze toekomstige verplichting.

Elektrisch rijden nog geen optie

Natuurlijk houden we de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden nauwkeurig bij. Maar helaas is op dit moment 100% elektrisch vrachtvervoer nog geen optie. Dat komt met name door de beperkte laadcapaciteit in Nederland. Met de huidige infrastructuur duurt het te lang om onze wagens in een nacht op te laden. Bovendien is het elektriciteitsnet overbelast. In plaats van wachten op deze infrastructuur doen wij liever vandaag al wat we kunnen. En rijden we met al onze wagens op 100% HVO.

Bekijk hier de case Triple Solar: duurzaamheid als missie
Zonnepanelen vervoeren