Vijftien jaar geleden begonnen Tony Budel en Erik Gelderblom in een klein halletje in Raamsdonksveer met een helder idee: sanitair verkopen op hún manier. Zonder poespas, zonder dikke lagen management, gewoon nuchter ondernemen. Onderhand is Q1 Sanitair uitgegroeid tot een landelijke speler met zeventien filialen, van Limburg tot Friesland. “Het hoeft van ons niet groter”, zegt Tony met een glimlach. “We kunnen het nu nog behappen op de manier die we altijd wilden: plat, eerlijk en dichtbij de mensen.”

Tony Budel (58) begon zijn loopbaan bij Plieger, een bekende naam in de sanitairwereld. “Ik heb daar bijna 25 jaar gewerkt, vooral aan de logistieke kant”, vertelt hij. “Een bedrijf met een eigen transportafdeling, vijftig vrachtwagens, 850 man personeel, van wie ik er zo’n 200 mocht aansturen. Dan leer je wel wat over organisatie.” Bij Plieger ontmoette hij zijn latere compagnon, Erik Gelderblom, toen nog ICT-specialist. Samen werkten ze aan de invoering van een nieuw softwaresysteem. “Daar leerden we elkaar goed kennen, ook in stresssituaties”, lacht Tony. “Toen dachten we: wat we voor een ander doen, kunnen we misschien ook zelf.” En zo ontstond Q1 Sanitair. “Erik bracht de digitale kennis mee, ik de logistiek. De commercie moesten we nog een beetje ontdekken”, zegt Tony met een knipoog. “We zijn doeners, geen praters. Dus interviews en marketing? Niet onze hobby. Maar voor Hoekstra maken we een uitzondering.”
“HOEKSTRA BEGRIJPT WAT VOOR ONS BELANGRIJK IS: AFSPRAKEN
NAKOMEN, GEEN GEDOE”
VAN WEBSHOP NAAR SHOWROOMVLOER
De eerste stap was online. “We verkochten van alles. Lampen, brilletjes, noem maar op. Maar uiteindelijk kwamen we terug bij waar we écht verstand van hadden: sanitair.” Een paar jaar later volgden de eerste fysieke winkels in Dordrecht en Den Bosch. “We stonden er zelf, zeven dagen per week achter de balie. Zo hebben we het vak van verkopen geleerd. Je merkt al snel: klanten willen zien, voelen, praten. Dat maakt het persoonlijk. En dat persoonlijke, dat is precies wat Q1 zo sterk maakt.” Vandaag de dag telt Q1 zeventien vestigingen en ruim
tachtig collega’s. “We werken zonder lagen. Iedereen kan ons gewoon bellen. Geen managers die het verhaal drie keer doorvertellen. Dat houden we bewust zo. Het moet overzichtelijk blijven.”
KEEP IT SIMPLE
Als je hem vraagt wat het geheim is van een gezonde bedrijfsvoering, hoeft hij niet lang na te denken. “KIS, Keep It Simple. Dat is voor mij de basis. Alles wordt tegenwoordig ingewikkeld gemaakt: regels, systemen, overleg. Wij proberen het juist eenvoudig te houden. Duidelijk, eerlijk en zonder drempels. Klanten hoeven geen aanbetaling te doen, mogen annuleren zonder 21 Klant aan het woord kosten en betalen mag bij aflevering,
desnoods aan de chauffeur van Hoekstra. Dat geeft rust, voor iedereen.” Die nuchtere manier van werken zie je ook binnen het team. “We werken niet met persoonlijke bonussen. We belonen het team, niet het individu. Want je doet het samen. De één verkoopt meer, de ander zorgt dat alles vlekkeloos verloopt. Dat moet in balans zijn.”
LESSEN UIT VIJFTIEN
JAAR ONDERNEMEN
In de afgelopen jaren heeft Tony veel geleerd over ondernemen; en vooral over wat wél en niet werkt. “Omring je met mensen die dingen kunnen die jij niet kunt”, zegt hij beslist. “Dat hebben Erik en ik altijd gedaan. En werk juist aan de dingen die je minder leuk vindt, daar zit vaak de meeste winst.” Maar er zijn ook duidelijke don’ts. “Denk niet dat succes vanzelf komt.
Het is gewoon hard werken, elke dag weer. En laat je niet gek maken door groei om de groei. Je moet het kunnen behappen. We hebben bewust gezegd: zeventien winkels is mooi. Dat is voorlopig genoeg.” En misschien wel de belangrijkste les: “Verlies nooit de
mens uit het oog. Uiteindelijk zijn het de mensen die het doen, de stenen doen niks.”
HOEKSTRA BV: PARTNER VAN HET EERSTE UUR
Vanaf dag één werkt Q1 samen met transportbedrijf Hoekstra BV. “Ik kende Hoekstra nog uit mijn Plieger-tijd. Toen we Q1 begonnen, wisten we: we hebben een betrouwbare logistieke partner nodig. Hoekstra is dat vanaf dag één geweest. Ze halen alles op in ons
magazijn in Heinenoord en bezorgen bij de klant. Of dat nu een pallet is of een complete badkamer.” “Wij importeren bijna alles zelf, van Italië tot Azië. Dat betekent veel voorraad. Dankzij Hoekstra kunnen we snel leveren zonder zelf met transport bezig te zijn. Zij begrijpen wat voor ons belangrijk is: afspraken nakomen, geen gedoe.”
‘MOOIE REIS’
Met zeventien vestigingen, een eigen merkproductlijn en een hechte ploeg kijkt Tony met trots terug. “We hebben veel meegemaakt, veel geleerd. Maar het belangrijkste is dat we nog steeds plezier hebben in wat we doen. Soms tikken Erik en ik elkaar nog weleens aan en zeggen we: dit hebben we toch maar mooi geflikt.”